Pages

Sunday, May 30, 2010

Kenapa Buluh???




Bila sebut 'buluh', bagi orang Melayu, mesti ada yang terfikir hari raya...sebab hari raya ada lemang dan lemang mesti masak di dalam buluh. Dan mungkin juga ada antara kita yang terfikir meriam buluh sebab mungkin dia lebih banyak main meriam buluh dari tolong mak dia buat lemang....Hehehe....tak kisah lah asalkan kita pernah kenal apa itu buluh, pernah tengok buluh (walaupun dalam 'google' image ataupun dalam tv) dan apa-apa juga tentang buluh.

Tapi, kenapa aku bagi nama blog aku 'Buluh Betung'???

Selain tak kreatif dalam mencari nama blog yang 'canggih-manggih', aku rasa 'smart' juga kalau letak nama blog dengan nama tumbuhan yang sinonim kat negara kita. Lebih-lebih lagi tumbuhan ni amat sinonim dengan masyrakat Melayu, lebih-lebih lagi bila time raya. Satu lagi sebab aku nak jadikan buluh ni 'guideline' hidup aku. Aku nak jadi macam dia...Tapi itu bukanlah bermaksud yang aku dah tak nak jadi manusia dah...Gila apa!! Hahaha...tapi aku nak sifat-sifat yang ada kat dia..Aku nak jadi kuat...berpendirian teguh...tak mudah terpengaruh dengan persekitaran...tahan lasak...senang hidup...tak banyak ragam atau kerenah(alasan)...dan sebagainya...

Kita pun biasa dengar peribahasa "Melentur buluh biarlah dari rebungnya". Itu bermaksud bila dah jadi buluh, tak ada benda yang dapat ubah bentuk buluh tu lagi dah disebabkan keteguhan dan kekuatan dia. Disebabkan dah banyak perkara yang aku lalui sebelum-sebelum ni..aku nekad...aku nak jadi macam buluh...hihi~

Whatever it is, aku pernah baca yang buluh ni sebenarnya adalah tumbuhan botani dalam kategori rumput. Kalau dah namanya rumput, dah tentunya dia senang tumbuh dan tak banyak ragam. Buluh ni tak perlu air banyak, boleh tanam terus atas tanah tanpa pasu atau bekas, senang hidup dengan kata lain kat mana-mana pun dia boleh hidup.Buluh ialah pokok dari kawasan tropika, ada daun yang lebat berwarna hijau dan batang dia boleh hidup memanjang sehingga lebih 30 meter (jauh di sudut hati aku nak tinggi cam buluh gak...tapi for my age right now...I should just forget it...uhuhu~ T_T)

Kalau dari segi kegunaan dia lak, selain untuk buat lemang dengan meriam buluh...buluh pun boleh dibuat perabot, jambatan, rakit, pemegang pelita raya, penjolok buah rambutan, mahupun buat 'gadjet' masa ber'camping'. Teingat pulak masa BIG hari tu....tapi ktorang 'apply' aje gadjet yang dah siap. Dah siap...buat apa nak buat...kan..kan... :)

Selain tu, aku baru tahu buluh ni popular untuk digunakan untuk hias halaman rumah. Buluh ni akan ditanam dirumah-rumah yang nakkan halaman diorang berkonsepkan Zen, Jepun ataupun Cina. Buluh dikatakan tumbuhan halaman yang kontemporari atau tak lapuk dek zaman la kiro eh...walaupun buluh ni selalu dikenali dengan 'kayu miskin'. Entahlah, aku pun tak faham kenapa lak buluh terkenal dengan nama macam tu. Huhu~
Lagi satu, disebabkan buluh tumbuh memanjang, jadi dia tak perlu banyak ruang tanah untuk digunakan. So, rumah-rumah yang tanah dia kecik, bolehlah nak tanam buluh ni.
Lagipun, tempoh masa untuk buluh ni hidup pun tak lama...enam bulan jer...

Selain tu, 'baby' buluh = rebung, sangat sedap untuk dimakan. Lagi-lagi bila dimasak dengan ikan tenggiri masak lomak cili api. Cara aku makan lak, walaupun dah letak kuah dia kat nasi, aku tetap akan letak kicap manis HABHAL...pastu gaul-gaul....sodap eh!!!!

Overall...buluh memang best. That's why I put it as my blog's name. Banyak kelebihannya...ada keistimewaannya...so do I.... :)

No comments:

Related Posts with Thumbnails